Persoonlijk, recept, Zwangerschap

Healthy mom? Mag ik even spugen? (met gezonde smoothie-tips)

15 augustus 2015

Voor ik zwanger raakte, zorgde ik nooit zo goed voor mijzelf. Ik rookte als een ketter en dronk veel te veel koffie. Deze combi zorgde ervoor dat er vaak de gehele dag geen eten bij mijn mond in de buurt kwam, tot om een uur of vier in de middag mijn maag in protest trad.  Vaak propte ik dan nog geen bijster gezonde dingen naar binnen en als het weekend was ging er bier in, want een biertje staat tenslotte ook gewoon gelijk aan twee boterhammen met kaas. Mijn redder in nood was dan altijd mijn fijne vriendje die, tijdens een vrije dag,  een gezonde en lekkere maaltijd voor mijn neus zette. Met drie van de zeven dagen per week hield ik dit prima vol.

Maar nu de hormonen mijn lichaam (en grotendeels mijn geest) hebben overgenomen en ik voor het eerst een enorm verantwoordelijkheidsgevoel heb, neig ik ineens naar gezond. Het woord alleen al zou mij maanden geleden hebben doen kokhalzen. Ja, het is fijn als je gezond bent, maar ik zou die staat van zijn graag bereiken/behouden met zo min mogelijk (lees: geen enkele) moeite. Daar is dus nu verandering in gekomen. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds niet erg graag veel tijd en moeite besteed aan een gezond bestaan hoor, maar het gaat mij iets natuurlijker af nu én ik zie de ernst van de situatie in: ik zorg voor het eerst in mijn leven niet louter voor mijzelf maar heb een heus MENSENLEVEN onder mijn hoede dat, als ik hier geen aandacht aan besteed, gewoon wel eens zou kunnen overlijden…Dit klinkt nu heel dramatisch maar zo is het maar wel mooi hè mensen.

Deze realiteitsschok blijkt een juiste voor mij te zijn.

Deze realiteitsschok bleek ik gewoon nodig te hebben om net dat beetje meer moeite te gaan doen en beter voor mijzelf en ongeboren vrucht te gaan zorgen. Groente en fruit dus. Ik hield er altijd wel van, maar die moeite die er dus bij kwam kijken weerhield mij ervan hier daadwerkelijk “dingen” mee te doen. Toen ik zwanger raakte merkte ik ook dat plots mijn smakenpallet aan het veranderen ging. Alles wat ik voorheen erg lekker vond wilde ik pertinent niet meer eten/drinken en ik kreeg ineens vreemde voorkeuren voor de meest zoete zoetigheden. Ook mijn voorkeur naar warm eten verdween en ik werd enkel nog blij van boterhammen met nutella, yoghurt, beschuiten, crackers en ander soort koud spul. Elke dag zag ik weer op tegen de avond want: “wat moest ik in godsnaam nu weer klaarmaken?” Mijn eerder genoemde en gegroeide verantwoordelijkheidsgevoel wist echter wel dat er sowieso groenten naar binnen moesten. De baby had dit nodig dus ik moest maar iets gaan verzinnen.

De blender was een geschenk uit de hemel!

Daar was ineens de blender. Een waar geschenk uit de hemel. Het kost vrijwel geen enkele moeite, het enige dat ik vies maak zijn een mes, de snijplank en blender zelf. Je kunt er werkelijk waar álles ingooien en het smaakt eigenlijk altijd naar een of andere fruit-smoothie. Want dat is dus het mooie eraan, je gooit er bergen groenten in, een beetje fruit en alleen het laatste is echt proefbaar!!

Omdat ik zeker de beroerdste niet (meer) ben ;), en ik ook heus wel weet dat mensen het soms prettig vinden om aan de hand genomen  te worden in dit leven, heb ik een aantal combinaties die ik lekker vind op een rijtje gezet voor jullie.

  • kiwi (3 of meer), banaan (1), spinazie (200 gram of meer), sinaasappelsap (een groot glas)
  • kiwi (3 of meer), appel (1 of meer), spinazie (200 gram of meer), sinaasappelsap (een groot glas)
  • kiwi (3 of meer), appel (1 of meer), komkommer (1), spinazie (200 gram of meer), sinaasappelsap (een groot glas)
  • kiwi (3 of meer), appel (1 of meer), veldsla (200 gram of meer), sinaasappelsap (een groot glas)

Zoals je ziet heb ik zelf zo mijn voorkeur voor bepaalde groente- en fruitsoorten. Het mooie is dat je er vrijwel alles in kunt gooien. Ik gebruik bijna altijd kiwi en daar doe ik dan verschillende groente- en fruitsoorten bij. Kiwi heeft een frisse, vrij overheersende smaak die ik erg lekker vind. Mijn (groene) smoothies smaken zodoende vrijwel altijd naar kiwi gecombineerd met de smaken van ander fruit. Spinazie, sla, komkommer en avocado proef je in zo’n smoothie bijna niet, dus ook mensen die niet van groenten houden maar wel van fruit, kunnen dit prima eens proberen. Let wel op dat je niet té scheutig bent met banaan. Alle andere groenten- en fruitsoorten kun je prima op gevoel en naar smaak toevoegen maar banaan kan een verstoppende werking hebben op de darmen. Zeker als je zwanger bent kan dit problemen opleveren, aangezien de werking van de darmen minder is dan wanneer je niet zwanger bent. Verder is banaan van nature erg zoet, het is dus wel een handig en gezond middel om je smoothie wat zoeter te maken, 1 banaan is meer dan genoeg en zal (ook voor zwangere vrouwen) geen problemen opleveren.

Voor wat meer info en variatie zie hier link naar een artikel dat ikzelf erg interessant vond: http://jessevandervelde.com/groene-smoothies-33-tips/

Zo zie je maar, ook de meest luie en anti-health-mom-to-be krijgt het voor elkaar er een gezond leven op na te houden, dus JIJ KUNT HET OOK! Zet hem op hè 🙂

Nu ga ik weer even mijn behoefte aan zoetigheid bevredigen met donuts, chocolade, lepels nutella, koek, negerzoenen en jodekoeken. JOE!

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Belle 8 augustus 2016 at 23:54

    Amei ver estas fotos família em teu blog,estas são as pequenas grandes coisas que amamos na vida:filhos ao lado uma bela ceia,e prá que mais?No meu almoço também servi cordeiro acompanhado de cuscus marroquino, minha secretária de 10 anos cozinhatudo com peoÃrif§Ã£e.Para encerrar você nos faz babar com a glicinia em flores, o Cosimo age como os jovens,é comum e a Mamisa fez o correto,é sinal de amor.Allegra está uma gatinha, quantos anos? que rosto e pele de pessego! bjs

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge